Tracker Colpirio – zpětná analýza – 2.část

800px-vienne_saint-romain-en-gal_roman_latrine

Má fascinace trackerem Colpirio stále pokračuje a je zde pokračování analýzy po necelých dvou měsících od prvního dílu.

Tracker se nám dosti rozrostl o další integrace, nalezl jsem 3rd party cookies na serverech, kde bych je vůbec nečekal a také jsem objevil několik nebezpečných konstrukcí v implemnetaci trackeru, které by teoreticky mohly poškodit některé weby.

Pojďme se na druhou várku zvláštností tohoto trackeru společně podívat.

Tracker Colpiria, nad kterým dělám tuto analýzu, si můžete stáhnout zde: dmt-viv_2016_10_25.

Integrace s dalšími weby

Novinkou oproti zářijovému vydání tvoří nové integrace.

GooglePlugin

Uvnitř samotného trackeru Colpiria je nově celá řada integrací s GoogleAnalytics pro několik společností.

Zajímavé je, že na některých webech Colpirio tracker ještě není, takže nejspíše čekají na integraci.

  • DrMax – nemá k 25.10.2016
  • Nákup v akci – nemá k 25.10.2016

Účel těchto scriptů je z DOM konkrétní stránky scrapovat data o produktech a nákupním košíku. V praxi to vypadá následovně:

Script scrapující sconto.cz

Data o produktech na sconto.cz

Na stránce https://www.sconto.cz/produkty/konferencni-stolek-venta.html se odesílá:

https://tr.feynmanhopeful.eu/ecommerceproductview

 

Na stránce https://www.sconto.cz/kosik/ se odesílá:

https://tr.feynmanhopeful.eu/ecommercecartupdate

Ostatní integrace

To samé se děje u všech ostatních scriptů, nebudu to zde dále rozebírat, kdo chce, sám si může provoz z analyzovat třeba v Charlesovi. Níže ukázka, kolik probíhá volání při načtení jedné stránky slevadne.cz na tracker Colpiria. Cca 19 requestů.

colpirio_slevadne

Economia

Scripty, které něco dělají s economia_uid a tracking-uid jsme tu měli již v předchozím díle, ale jak pracují, to jsem nezjistil, pouze informaci, že integrace Centrum a iBillboard je v blízké době v plánu. To bylo září 2016. Nyní je již integrace v provozu, tak co dělá?

Prvně jsme si toho všiml na webu Hypoteční banky, kde jsem nalezl 3rd party cookies centrum.cz. Vzhledem k tomu, že jsem na Hypoteční bance nastavoval snad všechny integrace analytických a remarketingových nástrojů, tak o centrum.cz nic nevím. To mi přišlo divné.

colpirio_centrum_cookies

VT (to bude asi VIV TRACKING) a CPEXSAPS (to bude ta integrace, o které mluvil Matěj).

mid (tipl bych si že to je Marketing ID), ale co znamená?

Mažu cookies a zkoumám, co dělá server centrum.cz když se na něj poprvé přihlásím.

Z domény uid.centrum.cz mi přichází cookie

tracking-uid
4ymbpUddPW

Což je překvapivě to, co zajímá Colpirio tracker.

Více scrapování dataLayeru

V prvním díle mě nejvíce zaráželo automatické scrapování objektu window.dataLayer. Nově je zde detekce objektu:

dataLayerEtn je například na stránkách drmax.cz, kde jsme již v úvodu rozebírali přítomnost GooglePluginu. Přídomek Etn odkazuje na (asi) tvůrce webu, tedy společnost Etnetera.

Nezodpovědné zacházení s window scope

Úvodní loader, popsaný v prvním díle, velmi neopatrně zabírá jmenný prostor hlavního objektu window.

viv_loader

Chybí zde jakýkoliv wrapper, tedy např self-invoking funkce, která by zabránila přetečení proměnných d,g,s do window scope.

Pokud byste například měli na svých stránkách Adobe Analytics, právě jste díky Colpirio trackeru pravděpodobně přišli o svá data, jelikož Adobe Analytics obvykle zaujímá jmenný prostor s, který vám Colpirio zlikviduje svým trapným loaderem.

Správně by měl loader vypadat například takto:

Všimněte si té self-invoking funkce, která slouží jako wrapper.

Čiší z toho čistý amaterismus!

Proč mi Colpirio stále tolik vadí?

 

  1. vykrádání dataLayeru
  2. neošetřené proměnné (chyby v integracích, window scope)
  3. nehospodárnost (desítky volání, mnohdy naprosto zbytečných)
  4. dvojitý loader
  5. netransparentnost
  6. zvláštní integrace

Na to, jak je Colpirio všude vychvalováno, ambicemi chce konkurovat Google, zaměstnává lidi z CERNu, Akademie věd, Seznamu a dalších, tak jejich tracker stojí za starou bačkoru.